KRESZ szabályok

KRESZ szabályok

Ilyen is van? Természetesen, hiszen a kerékpár is jármű a közlekedési jogszabályok szerint. Ha bringára ülünk, nem árt, ha ismerjük a szabályokat, a jogainkat és a kötelezettségeinket. Jogosítvánnyal rendelkezők előnyben!

 

 

A bicikli kötelező tartozékai a KRESZ szerint:

 

 

 

 

 

 

  1. fehér szín első lámpa
  2. vörös színű hátsó prizma
  3. vörös színű hátsó lámpa
  4. két, egymástól független fék
  5. csengő
  6. borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken
  7. fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között

 

 

 

 

 

 

 

Javasolt kerékpártartozékok:

  1. pedálon, küllőkön elhelyezett borostyánsárga prizma (öreg biciklik gyárilag fel vannak szerelve mindezekkel)
  2. karos szélességjelző prizma
  3. visszapillantó tükör
  4. sárvédő (nem biztonsági, kényelmi tartozék)
  5. kerékpáros bukósisak (a KRESZ nem írja elő, viszont viselőjének magabiztosságot ad és sok esetben tényleg az életünk múlhat viselésén)

Mivel a kerékpár is jármű, ahogy azt fent említettük, két nagyon fontos alapszabály érvényes a vezetőre:

  • A jármű megfelelő irányításához józan állapotban kell lenni. Az ittas biciklizés büntetendő.
  • A KRESZ szabályok ismerete kötelező.

Hol és hogyan TILOS, azaz 8 parancsolat

  1. Tilosa kerékpárhoz oldalkocsit, illetve egyéb vontatmányt kapcsolni a kerékpár-utánfutó kivételével.
  2. Tiloskerékpáron ülve állatot vezetni.
  3. Tilos a kerékpárt más járművel vontatni.
  4. Tiloselengedett kormánnyal kerékpározni.
  5. Tilos mobiltelefonálni kerékpározás közben.
  6. Kerékpáron csak olyan csomag szállítható, amely a kormányzást nem akadályozza.
  7. Tilos autópályán és autóúton kerékpározni, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja.
  8. 12 év alattigyerek főútvonalon nem kerékpározhat.

Gyermekek, felnőttek szállításáról

  1. Kétkerekű  kerékpáron egy 16. életévét betöltött személy legfeljebb egy, 10 évesnél fiatalabb gyermeket szállíthat a megfelelő gyermekülésen. Az ülés felszerelésekor figyeljünk rá, hogy a kerékpáron szállított gyerek ne akadályozza a vezetőt a szabad kilátásban.
  2. Kettőnél több kerekű kerékpáron legalább 17 éves személy szállíthat utast.
  3. A csomagtartón utast szállítani tilos, mert baleset veszélyes.

Sebesség

Lakott területen kívül, ha a kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít:

Lakott területen kívülfejvédő:50 km/h

sisak viselése nélkül:40 km/h

Lakott területen: 40 km/h

Kerékpárúton: 30 km/h

Gyalog-kerékpárúton:20 km/h

A kerékpáros közlekedés alapjai

A soron következő szabályok csak szemelvények a kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályokból. Ezek ismeretét elengedhetetlennek tartjuk az első indulás előtt.

Kerékpárral szabad közlekedni:

  • Kerékpárúton, legfeljebb 30 km/óra sebességgel. Legyünk óvatosak, nem biztos, hogy kereszteződésben a bringásnak van elsőbbsége!
  • Az úttestre festett kerékpársávban kötelező közlekedni, azonban ez csak egyirányú közlekedésre szolgál. Két biciklis egymás mellett közlekedhet. Balról ügyeljünk a parkoló autók ajtónyitására!
  • A nyitott kerékpársávban közlekedhet más jármű is jobbra kanyarodás előtt. Balra kanyarodás előtt el lehet hagyni.
  • Kerékpár által is használható buszsáv. A külön jelzés hiányában buszsávban kerekezni  tilos.
  • Gyalog- és kerékpárúton, legfeljebb 20 km/órával szabad közlekedni. A gyalog-kerékpárúton haladás kötelező, itt egymás mellett is lehet haladni.
  • Gyalogos-kerékpáros zónábanlegfeljebb 20 km/órával vagy 10 km/órával szabad haladni, csak egymás mellett szabad menni.
  • A kerékpáros nyom új jelenség a KRESZ-ben. Aszfaltra festett jelzés, amelynek használata nem kötelező. Nem jelent külön sávot, így más jármű is használhatja.

Tilos kerékpárral közlekedni:

  • Autópályán, autóút táblával jelölt autóúton és ott, ahol ezt tábla tiltja.
  • Kerékpárral behajtani tilos táblajelzésnél, amint a bringáról leszállunk és toljuk, gyalogosnak minősülünk.
  • Mindkét irányból behajtani tilos táblánál: ellenkező irányból is tilos behajtani, kivéve, ha kiegészítő tábla engedélyezi.
  • Ha behajtani tilos tábla jelzi, hacsak nem jelzi kiegészítő tábla.
  • Buszsávban, ha nem jelzi kiegészítő tábla.
  • Gyalogúton  
  • Gyalogos zónában.
  • Járdán, kivéve a 12 éven aluli gyermekeket.

Az úttest jobb szélén, többsávos úton a külső sávban  -- azért ne simuljunk hozzá a parkoló autókhoz!

-A jobbra tartási kötelezettséget a körülményekhez alkalmazkodva kell kezelni. 2010. január 1. óta nem kell szigorúan jobbra tartani, hanem csak a szokásos módon. Figyeljük a parkoló autók nyíló ajtóit!

-Ha keskeny a sáv, amelyben az autó mellett kellene haladnunk, nyugodtan tartsunk középre, és foglaljuk el a sávot!

-Piros lámpánál a szélső sáv közepére álljunk be, ha egyenesen akarunk haladni.

-Ha a sáv közepén haladunk valamilyen fenti okból, akkor amint alkalom adódik, engedjük el a mögöttünk jövő  gyorsabb járműveket!

Irányjelzés

A kerékpárosnak is, mint minden járművezetőnek, jeleznie kell minden irányváltoztatási szándékát, mégpedig balra kanyarodva bal kezünket, jobbra kanyarodva jobb kezünket kitéve. Az irányjelzést az irányváltoztatás előtt megfelelő távolságban és időben kell megkezdeni, akár autóvezetéskor. A haladás irányát úgy jelezzük, hogy biciklin ülve tegyük ki a karunkat. (nem mindenki vezet autót, a hasonlat nem feltétlen szükséges)

Jobbkéz-szabály

Jogosítvánnyal rendelkezőknek ez csak ismétlés lesz, újoncok nagyon figyeljenek. 

Tehát egyenrangú útkereszteződésben a jobbkéz-szabály érvényes, ugye tudjuk?

Eszerint a tőlünk jobbról érkezőnek elsőbbsége van velünk szemben, nekünk pedig elsőbbségünk van a balról jövővel szemben. Ez teljesen független a továbbhaladási iránytól, tehát ha egyenesen megyünk, a  jobbról érkező bekanyarodhat elénk, vagy akár balra nagy ívben is elkanyarodhat előttem. Fokozottan ügyeljünk az ilyen tábla és lámpa által nem védett útvonalakon!

Egymással szemben haladó egyenrangú járművek közül az egyenesen haladónak elsőbbsége van a balra kanyarodóval szemben.

Egymással szemben haladó egyenrangú járművek közül a  jobbra kanyarodónak elsőbbsége van a balra kanyarodóval szemben.

Vigyázat, felfestett kerékpárúton nem biztos, hogy nekünk van elsőbbségünk!Ha egyenesen kívánunk haladni, de a mögöttünk álló autó elkanyarodik jobbra, ne keresztezzük az útját: a holtterében állhatunk, nem vesz észre bennünket és csúnya ütközésben mi húzzuk a rövidebbet.

 Holttér

Az autó mögötti terület egy részét, szorosan a jármű mögött két oldalt, nem tudja a visszapillantó tükör befogni, ezért a vezető számára az egy holttér. Ezzel a kerékpárosnak is számolnia, érdemes tudnia, mennyire láthatja őt az autó vezetője:

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Haladó kocsisort soha ne előzzünk jobbról! Ha piros lámpánál előrecsorgunk, soha ne álljunk meg jobbra indexelő autó mellett jobb oldalon!
  • Ha egyenesenhaladó autótól jobbra állunk meg, akkor is hívjuk fel a vezető figyelmét ottlétünkre, vagy engedjük előre a kereszteződésben.
  • Különösen vigyázzunk buszokkal és teherautókkal!A teherautókon és buszokon nincs középső visszapillantó tükör, így azok mögött is láthatatlan a biciklis a vezető számára. Ezért soha ne haladjunk huzamosabb ideig a teherautó mögött közvetlenül, ne próbáljunk a szélárnyékban lazsálni. Ez hirtelen fékezés esetén szinte biztos halál.
  • Ne haladjunk az autó jobb oldalán közvetlenül, igyekezzünk a visszapillantó tükör hatósugarában tartózkodni!

 Balra kanyarodás

Közvetlenül. Ebben az esetben a forgalmi sáv bal oldalára sorolunk (vagy a megfelelő kanyarodósávba, mint egy autós), majd a szembejövőknek elsőbbséget adva, balra kanyarodunk. Ez a módszer csak kis forgalmú utakon ajánlott.

Közvetve. Ebben az esetben egyenesen áthaladunk a kereszteződésen, majd a túloldalon beállunk a keresztező útra és a megfelelő időben átkelünk vagy áttoljuk a biciklit.

 

KRESZ változások 2010.

A KRESZ 2010. január 1.-én életbe lépett módosításainak jelentős része kerékpáros témájú. Az alábbiakban – a teljesség igénye nélkül – összefoglaljuk a fontosabb változásokat: 

 

Kerékpározás egyirányú utcában a forgalom irányával szemben:

A médiában sokszor elhangzott pontatlan, téves információknak köszönhetően a köztudatban az a félreértés alakult ki, hogy mostantól a kerékpárosok minden egyirányú utcában ellenirányban is közlekedhetnek. Ez természetesen nincs így, a szembe kerékpározás továbbra is csak akkor megengedett, ha a „Behajtani tilos” és az „Egyirányú utca” jelzőtáblák alatt az erre utaló kiegészítő táblákat elhelyezték. Ez e lehetőség eddig is fennállt, csak a gyakorlatban elenyésző számban került alkalmazásra. Változás a korábbiakhoz képest csupán annyi, hogy ezentúl ellenirányú kerékpársáv felfestése nélkül is megengedhető az ellenirányú kerékpározás. (14. § (15) bek., 17. § (3) bek.)

Álló járműsor mellett jobbról kerékpárral elhaladás

A módosítás ennek tilalmát feloldja,

 „kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni,

ha ehhez elegendő hely áll rendelkezésre és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák”.

 (36. § (12.) bek.) (Ez utóbbi feltétel nehezen értelmez-hető, hiszen álló járművek melletti elhaladásról van szó.)  

Előretolt kerékpáros felállóhely jelzőlámpánál

 

 

 

 

 

 

Ez a fogalom (kerékpárosok a tilos jelzés ideje alatt előregurulva a két stopvonal között helyezkedhetnek el) nem újdonság, a változás csupán annyi, hogy kerékpársáv kijelölése nélkül is felfesthető, összefüggésben azzal, hogy az álló sor mellett jobbról kerékpárral elhaladás tilalma is megszűnt. A módosítás révén várhatóan megindul elterjedése. 18. § (1) bek. h/1. pont.)

 

Nyitott kerékpársáv 

Új fogalom, olyan kerékpársávot jelent, amelyre más járművek különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) ráhajthatnak. Megítélésünk szerint a nyitott kerékpársáv alkalmazásának és járművek általi használatának szabályozása még pontosításra, kiegészítésre szorulnak. A nyitott kerékpársáv burkolati jeleinek színe fehér. (I. sz. függelék, I. h/3. pont)

Kerékpáros nyom 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az úttestre festett, nyilakkal kiegészített kerékpár-piktogramok sorozata. A figyelemfelhívást és a kerékpárosok megvezetését szolgálja, konkrét szabály nem kapcsolódik hozzá.  (I. sz. függelék, I. h/2. pont)

Kerékpárút-használati kötelezettség

Ha az út mellett kerékpárút vagy gyalog-kerékpárút van, akkor kerékpáros az eddigi szabályozás szerint csak ott közlekedhetett. Változás csupán annyi, hogy ha főútvonalnak ki nem jelölt út úttestén kerékpárnyomot jelöltek ki, akkor kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek. (54. § (11) bek.)

Jobbra tartási kötelezettség

A kerékpáros szervezetek és a Közlekedési Ügyosztály célja az volt, hogy a „szoros” jobbra tartási kötelezettség kerüljön ki a jogszabályból, mivel számos esetben nem a szorosan az úttest széléhez húzódás a legbiztonságosabb. (Pl. parkoló járműsor mellett, rossz minőségű útpadka mellett, valamint olyan szélességű úton, ahol a nagyon szoros jobbra tartás esetén megpróbálkoznának a nem elegendő oldaltávolságú, sávon belüli előzéssel, miközben kevésbé szoros jobbra tartás esetén már csak sávváltással, vagy egyáltalán nem előznének.)

A jogszabály változott, a „szorosan” szó kikerült a szövegből, de az új megfogalmazás gyakorlati jelentése véleményünk szerint nem teljesen egyértelmű. A minden járműre vonatkozó általános szabályok között változatlanul szerepel, hogy az úttest „menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni”. (25§ (2) bek.) A kerékpárosokra vonatkozó paragrafus szerint kerékpárral „ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik, a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.” (54. § (1) bek.)

Sebesség (egy oldalon legyenek)

A kerékpárosokra vonatkozó speciális sebességkorlátozások az új szabályozás szerint az alábbiak: (26.§ (1) bek.)

Lakott területen kívül, ha a kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít:                                     

Lakott területen kívülfejvédő:50 km/h

sisak viselése nélkül:40 km/h

Lakott területen:40 km/h

Kerékpárúton: 30 km/h

Gyalog-kerékpárúton:20 km/h

Besorolás kanyarodás előtt

Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, akkor bármely járművel jobbra bekanyarodásra – a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi – a kerékpársáv igénybevételével, arra ráhúzódva kell felkészülni (az autóbuszsávhoz hasonlóan). (31 § (3) bek.) Ennek célja, hogy a kanyarodó jármű ne hirtelen egy ponton kanyarodjon a kerékpársávon haladó kerékpáros elé, hanem fonódjanak.

Balra kanyarodás kerékpársávról

Kerékpáros kerékpársávval rendelkező útról balra ezentúl nem csak úgy kanyarodhat, hogy a kerékpárt a kereszteződésen áttolja, hanem a kerékpársávot elhagyva, a kanyarodáshoz a besorolás általános szabályai szerint felkészülve is fordulhat balra.

Kerékjog, azaz ki a hibás?

Baleset esetén, sokkos állapotban bárki megfeledkezhet a jogairól, kötelezettségeiről az őt ért balesettel kapcsolatban. A betonról fölkelve leginkább haza szeretnénk menni, amilyen gyorsan csak lehet. Akár autós, akár biciklis balesetbe keveredünk szemtanúként, mindenképpen marasztaljuk a sérültet, ne engedjük hazamenni a mentők és a rendőrség helyszínre érkezése nélkül!Ha nem történt akkora baj, hogy sokkos állapotba kerüljünk, akkor is ragaszkodjunk a rendőri helyszíneléshez!Ha személyi sérülés nem történt, de a baleset valamelyik résztvevője kéri, ugyancsak értesíteni kell a rendőrséget, és meg kell várni a helyszínelést. A járművekben keletkező károkat a baleset okozójának kell állnia. Kártérítési igényt csak a baleseti jegyzőkönyv alapján tudják érvényesíteni.

Mindenkinek biztonságos, balesetmentes közlekedést kívánunk!

 


A Múzeum körúti automata kerékpárforgalom-számláló adatai negyedóránként frissítve

A Nemzeti Múzeum előtt az Astoria irányában a kerékpársávon elhaladó kerékpáros forgalom nagysága aznapi és éves összesítésben.